Nagranie z archiwum fonograficznego Zakładu Dialektologii Polskiej UAM w Poznaniu. Fragment rozmowy nagranej przez prof. Zenona Sobierajskiego 06.05.1951 r.; informatorką była p. Agnieszka Kostera, ur. 1899 r.; przepisał Jerzy Sierociuk.
No
kcinyj u nos, jak ... miała tam poródzić córka dziecko, no to matka już
nasykowaa (!) poduszki, kószulke, pieluszki, nie, żeby wszystk
ło buło
e pogotowiu. A potym, jak buło tak dalyko już do urodzyniu, no t
ło musioł sie tyn
mónż starać. Musioł jachać po
arkusiere, żyby wszysko dobrze buo, a ja
g nie mógła arkusiera, musioł po liekarza jachać, no. Tero dziecko sie urodziło
e,
łokompali, jak kómpali, noprzód downi to kompali w taki
kopónce drewnianyj z drzewa, a dzisiaj no to ju som takie
waninki, to ju w taki wanince te dziecko
łokompiom. Nu i potym do poduszki włozyli (!) i zwio
nzali y dali do matki du łóżka, a dzisiaj to już do matki nie dajóm, bo już […] dziecko musi być same. No y
pon jak dwa dny jes dziecko trzy dny, t
ło u no
z już nie som do kto … już dny nie
czekajóm y zaro tyż odprawiajóm kciny tero. A przód, dawni t
ło
krzesno szła samo do kościóła, prósili sie tam od ... siestra abo brata, chto tam, no blisy krewny buł, to buł w
kumotryj, bo
łod my
nża tam krewny i
łod żóny,
łod żony krewny, tu z … krzesno szła samo do kościóła, a krzesny tyż już
buł w kościelie. Jak ksión
dz ókrzciuł, no to przyśli razym do dómu, pópili troszke kawy i placka, to buł koniec. A potym za dwa tygódnie, trzy
j, no potym odprawili te kciny, pón se zaprosili
wincy g
łóści, a wszystkich swóich, matki,
łoejców, i ksesnych (!),tak ży casym buło na dwudzistu ludzi. Zabili świnie y potym
srógie kciny
łodprawili. No a potym dali tymu dzicku tam tyż ci na prezynt, tam każdy tam coś pore złóty doł, a ksesno i ksesny w kościele już dali, już tyn
zwiónzarek w kóściele włożyli, to ci już nie dali. No a pot ... se
jź niedzil, mówióm, jak dziecko sie urodzi, to sie ni mo nikómu pokozać, wtego (!) dziecka ino tyj matce, co tam jes, i tam ci najblisi swoi. A ta
g ja
g obcy przydzie, t
ło sie nie ma dziecka pokozać, bo to nijedyn człowiek mo takie
łóstre wejrzynie, to z wejrzyniu przydzie tymu dziecku,
łóne poty ni może spać, tak
ziwo i jakby ch
łore buło
e, ale óne chore nie jes. A to można rozeznać, czy jes ch
łóre czy niechore, bo jak starszy ... starsze kobity jak przód naszo tam
storka,
łod my
nża matka, t
ło
łóna
mówi-a, daj sa te dziecko, ja je przeliże i to byńdzie liepi. To óna inzykim (!) tak trzy razy po czele y tu mówia, przynoczuło sie tymu dziecku, bo buło takie słóne czoło. Mówia, a ja
g nie chcesz ty przelizać, mówia, tu weź take piluszke zesiusiane i tak przetrzyj, mówi, t
ło poradzi, tu jes
nojporadnijse (!) dlo dziecka y t
ło w momyńcie poradzi, to zaś zara dziecko śpi i jes spokójne. A jak po szyściu tygodnia
ch trafi sie ze zaś takie kóbity przydom i mówiom: pokożcie nóm te wasze
dzieckło, a to sie mówi: a czyżeś nie widziaa dzieci, czy ty tyż ni miaa dzieci i cóś tam tako cikawo dziecko widzić. To tak
czowieg rod ni pokoże, ja
g już potym winksze, no tó niech tam widzóm, ale takie małe dzieci to sie ta
g nie pokazuje. No i ... a dziecko rośnie, ja
g jes zdrowe, no birze pierś. a nijedno matka, jak tak ci
nżko nie robi, jak po szyściu tygodniach mo mliyk
ło, a niejidna matka ni mo mliyka, no musi
flaszkóm karmić y tedy już znoszóm
cholybke y do cholybki kładóm i cholybióm. Ja
g mo spać, to tam każdy idzie i
rucho, bo to dziecko musi być cholybane mówióm, a nie to do wózka, ale we wózku to dzieci nie lubióm spać. Na wsi wólóm dzieci w cholybce spać, no to tak w ty cholybce urośnie i w tym wózku, no i ch
łowo sie, jes zdrowe,
roście (!)