Elżbieta Krasnodębska
poprzednia następna
Do przełomu XVIII i XIX wieku na Górnym Śląsku przeważały wnętrza dwuizbowe, składające się z izby i komory. Izba pełniła funkcję mieszkalną, gospodarczą, kultową, towarzysko-reprezentacyjną, komora natomiast służyła do spania oraz przechowywania zapasów pożywienia i odzieży (Białas 2009: 91-92).
W ostatnich dziesięcioleciach XIX wieku rozpoczął się proces zanikania tradycyjnego wyposażenia wnętrza chłopskiego związany z przeobrażeniami społeczno-gospodarczymi, wynikającymi z rozwoju przemysłu (fot.97). W chatach dwuizbowych zmieniły się funkcje pełnione przez poszczególne pomieszczenia, jedno z nich stało się kuchnią, a drugie – sypialnią i pokojem gościnnym. Modernizacja w zakresie wyposażenia mieszkań w nowe sprzęty przebiegała stopniowo, w pierwszej kolejności wymianie podlegały meble uważane za najbardziej tradycyjne, nadające wnętrzu specyficzny, regionalny charakter. Najpierw zaczęto zastępować skrzynie przez komody (fot.98), a malowane szafy przez komplety mebli pokojowych, produkowanych seryjnie przez rzemieślników według obowiązującej mody (fot.99). Z czasem w miejsce ław i stołków weszły krzesła, a półek na naczynia – kredensy (fot.100).
W tym samym czasie rozpowszechniły się zestawy mebli pokojowych składające się zazwyczaj z komody z szufladami, szafy dwudrzwiowej z szufladą, szafki bieliźniarki (zwanej wertiko), łóżek z „kulami”, czasem też z pluszowej sofy, stołu z ozdobnie toczonymi nogami oraz krzeseł z siedziskiem i oparciem wypełnionym siatką z trzciny rotangowej (fot.103, fot.104). Uzupełnienie wyposażenia stanowiły: zegar ścienny, wahadłowy (fot.105) oraz wysokie, stojące lustro (fot.106). Meble ustawiano zazwyczaj wzdłuż ścian, przy czym centralne miejsce na wprost wejścia zajmowała najczęściej komoda, na której znajdował się domowy ołtarzyk składający się z metalowego krzyża, dwóch świeczników, bukietów papierowych kwiatów oraz porcelanowych lub gipsowych figurek przedstawiających postacie świętych, Chrystusa, Matki Boskiej. W izbie paradnej zazwyczaj nie było pieca. Jedynie w bogatszych domach w rogu stał piec żelazny produkcji fabrycznej o okrągłym lub prostopadłościennym kształcie lub narożny kaflowy, zdobiony dekoracyjnym zwieńczeniem i dekoracją malarską przedstawiającą na przykład motyw pejzażu (fot.107). Ściany izby ozdabiano dużą ilością obrazów, najczęściej oleodruków o tematyce religijnej.
Powrót do spisu treści