Tekst nagrała Weronika Iwanek. Przepisała Weronika Iwanek i Agnieszka Piotrowska. Weryfikacja zapisu i opracowanie – Halina Karaś.
Informatorka: Janina Zoń, ur. w 1940 roku w Złatnej. Mąż pochodzi z pobliskiej miejscowości Glinki. Pani Janina prowadziła gospodarstwo rolne, zajmowała się domem. Nigdzie na dłużej nie wyjeżdżała. Koń, jego uprząż, wóz
A teraz jeszcze o tych saniach albo o wozie. Czy jakieś części wozu..., jak się nazywała uprząż konia, jak były zbudowane właśnie sanie czy wóz? Piyrse p łowi em o kłoniowi, czynści ciała koń no to mioł tak: śtyry nogi (śmiech), głowe, piyknom grz iywe na łobedwie strony, wier konia, brzuch. No tak wyglo undał k łoń. Nogi były p| łodkute na śtery p| łodkowy. W lecie sie kuje na p| łod|owy gładkie i, a zimom na p| łodkowy łostre, zeby po lodzie k łonicek nie ślizgoł. No i z|apinało sie go do tyk sonek, f|ijokierków. No to były sanyce ze spodku, długi sanyce w ganicak kasik dwa i pół metra. I na tym sie dawało zbitom z desek skrz iynke, co do tego sie siadło. A wóz? Wóz sie, był tak. Śtyry koła, skrz inka na tym tez była, łośki zielaźne były. Downo były w łozy d|rewniane, no to sie n|azywały ryfki, stramy. T ło r łobili chłopi rynkami, wszyśko taki głowy łutocyli w tyk kołak, p| łonabijali te sprychy, łokuli tymi ryfkami zielaźn emi. To były śtyry taki koła. Takim w łozem sie j¦ezdzowało całe lato. A uprząż? Uprząż konia to się nazywo tak: pierse huzda. Huzda o to jest, sie daje na głowe k łoniowi. Piyknie łubrano, w kućki, zeby jak koń piykny, zeby i huzda była piykno. P łote ym daje sie p łoduska. Nazywa sie p łoduska, p łod chómount na kar, na syje k łoniowi, na kar. I na te p łoduske daje sie chómo unt. Ten chómo unt to jes d|rewniany, ł|okuty... łobsyty takom silnom skourom, bo k łoń za to w łozi. Do tego chómontu są p|sycepione pasy. Te pasy cio ungnom przez całe ciało k łonia az do tyłu. I te pasy, jesce do pasów sie d|awało taki ł|ajcuski sie daje, nazywa sie to pasioki. Te pasioki zapinajom sie do bierca, a bierco zapino sie albo d| ło w łozu, albo d ło| sonek, albo d| ło kiety, jak się jedzie do lasa po drzewo jakie, po jaki drewno. No to k| łonicek za to w łozi. I jesce n|a wierchu k łonia jest p| łowiernik. Tyn p| łowiernik jes ł|obity cały b|lachami. Ta g jako p|anice godzem ino, ze musi być – jak kłoj piykny – toj cało łuprząż, zbroja, zeby była piykna. Kućki wszendy i cały sie śkli. To sie cyści co drugi dziej, te blachy, zeby się świeciły. No i taki jest koj. Czyli mówiło się po prostu „wozy”, nie mówiło się jakoś specjalnie? Ni e. Downo były w łozy d|rewniane, a teraz juz som w łozy g łumione, g łumioki sie nazywajom, g łumiane. Bo ty koła som g łumiane. No i jeździ sie na tym duzo lepi, no teraz jezdzemy, ale dalij j|akoby sie n|azywoł wóz downo, tak sie n|azywa dalij tera. To może teraz o roli, jakie były narzędzia... Do roli, p|anicko, to były n|arzyńdzia taki. Pie yrse był pług, ten k| łonicek łorał ten pług, ciongnoł. Jeden poganiał konia, drugi chłop musiał iś za tym pługe om, co sła jedna skiba. No i tak sie całe niwki, k|awołki p łola z łorało tym pługom. P łotem trzea było wziońś brony, zeby te skiby z|abronować. I tam, w tym sie sioło. Łowies, jećmiyj sioło sie w tyk skibak, a psenice, zyto to przewaznie sie sioło w ziomniacyskak. A ziomniocysko to zaś sie nazywo, ja g juz w|yrosło zb łoze, łowies wyrós, to pote zostało ś|ci yrnisko. To ś|ci yrnisko wzieno sie haki i to ś|ci yrnisko sie h|akowało i włócyło zaś z p łowrotem i sadziło się w te zi omnioki. Do sadzenia ziomnioków to musiał byj rzyndownik i łobsypok, i płuzek – co haj był długi taki płuzek łobsypok, co robił rzyndy. W jesieni jak sie ziomnioki wyk łopały, to zostało ziomniacysko sie nazywało. I do tego zi omniacyska sioło sie albo psenice, albo zyto, to to sie siewało zaś do ziomniacyska. No to zaś z p łowrotem sie to łorało to ziomniocysko i włócyło bronami, no i juz to była ziemia w|yrobiono na łuprawy. A były jakieś specjalne części pługa czy brony? W pługu to som czynści, bo sie nazywa tak: grzonzel, trzousło, blaska i ł|odwalnica. To som czynści pługa. A w bronak no to som jeno gwłoździe, no i r|amioncka – z|ielaźne albo d|rewniane, no to juz ino tela sie nazywa w bronak. A w hakak no to som te radła,co to h|akuje, to som takie r|adełka, co jadom sprynżyny i radła przi tym no i kołka śtyry tez ta hakara, no i to kłoń ciongnie i to takie cynści som w hakak. |