Mapa serwisu
Notice
: Undefined index: l2 in
/home/dialektologia/web/classes/maincontentclass.php
on line
151
Notice
: Undefined index: l3 in
/home/dialektologia/web/classes/maincontentclass.php
on line
151
Notice
: Undefined index: l4 in
/home/dialektologia/web/classes/maincontentclass.php
on line
151
| 
Strój kobiecy
Strój kobiecy
Alina Kępińska
Spis treści
Wstęp
Łęczycki strój ludowy
Strój kobiecy
Strój męski
Twórczość ludowa w Łęczyckiem
Legendy o Borucie
Inne legendy łęczyckie
Obrzędowość ludowa
Nagrania dotyczące kultury ludowej Łęczyckiego i ich transkrypcja
Wesele oraz piosenki i przyśpiewki weselne
Obrzędy doroczne: Niedziela Palmowa i Wielkanoc
Strona 3 z 11
poprzednia
następna
Łęczycki strój ludowy (kobiecy i męski) został już omówiony na stronie:
www.gwarypolskie.uw.edu.pl
. Opracowanie niniejsze zawiera poprzednie uwagi, zmodyfikowane w niewielkim tylko stopniu. Łęczycki strój kobiecy z końca XIX i początku XX wieku „w swej podstawowej odświętnej wersji (...) składał się z czepka, chustek, koszuli, wełniaka, zapaski do pasa i do odziewu, kaftana, chust na ramiona, biżuterii i obuwia” (Piskorz-Branekova 2007: 234). Szyte z samodziałowej pasiastej wełny, z przewagą koloru czerwonego suknie kobiece nazywano
wełniakami
. Mają je jeszcze niektóre najstarsze mieszkanki regionu, por. zdjęcie z Mąkolic. Wełniak uzupełniały zapaski, zwykle samodziałowe, wełniane. Były dwa rodzaje zapasek, przy czym różnica pomiędzy
zapaskami do pasa
a
zapaskami do odziewu
wynikała z ich funkcji – te ostatnie pełniły rolę okrycia wierzchniego, zarzucanego w chłodne dni bądź to na ramiona, bądź na głowę. I jako takie były większe od zapasek do pasa oraz wszyte w szerszy pasek.
W chłodniejsze dni oprócz zapasek do odziewu kobiety nosiły chusty oraz kaftany. W zależności od kroju kobiece kaftany dzieliły się na
wcinaki
oraz
okrąglaki
, podczas gdy
kaftany proste
nosili mężczyźni. Kaftany kobiece w
Słowniczku wyrazów gwarowych
, zamieszczonym równolegle obok tekstu głównego w przywoływanym tu dziele Elżbiety Piskorz-Branekovej, są zdefiniowane następująco: „
wcinak
– kaftan kobiecy sięgający bioder, o zwężających się przy dłoni rękawach mocno dopasowany w talii, szyty z cienkich tkanin fabrycznych, zimowy był ocieplany watą” (Piskorz-Branekova 2007: 236), „
okrąglak
– luźny dwurzędowy sięgający do pasa kaftan kobiecy z jednokolorowych zwykle czarnych i granatowych wełnianych tkanin fabrycznych” (Piskorz-Branekova 2007: 233). Warto zwrócić uwagę na obie nazwy, poświadczają one bowiem tendencję do skrótu jako utworzone sufiksem
-ak
w wyniku uniwerbizacji wyrażeń
kaftan wcięty
,
kaftan okrągły
.
W Łęczyckiem było wiele rodzajów chust. Spośród nich warto wymienić duże ciepłe chusty, jak
baranówki
czy
chusty francuskie
(też
tureckie
) czy nieco mniejsze
szalinówki
i
chustki kamletowe
(też
kamelowe
). Zwykle chusty były wzorzyste, przykładowo
szalinówka
miała duże kolorowe kwiaty wzdłuż boków, a
chusta francuska
– motywy wzorowane na orientalnych. Jednak typowa dla tych terenów
chusta kamelowa
jest jednobarwna. Jest to chusta „biała lub czarna, ręcznie robiona szydełkiem z wełny najczęściej wielbłądziej, o wymiarach 87 x 87 cm, 90 x 90 cm, 102 x 102 cm i 105 x 105 cm, składająca się z kwadratowego płata dzianiny („stołu”) wykończonego wzdłuż wszystkich boków koronką szydełkową i robioną na widełkach” (Piskorz-Branekova 2007: 231). Muzeum w Łęczycy, które m.in. patronuje projektowi rekonstrukcji łęczyckich chust kamelowych, posiada obecnie w zbiorach wyjątkowo ładne takie chusty, nie tylko białe i czarne, por.
http://www.zamek.leczyca.info.pl/strony/chusty_kamelowe_archiwum.php
.
Wersja podstawowa
Start
Wprowadzenie
Podstawy dialektologii
Opis dialektów polskich
Kaszubszczyzna
Kultura ludowa
Leksykon terminów
Leksykon kaszubski
Autorzy
Mapa serwisu
Literatura
ISBN: 978-83-62844-10-4
© by Authors.
Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Program Operacyjny: „Dziedzictwo kulturowe / Kultura ludowa”). Wykonanie:
ITKS